Statens medieråd arbetar för att förebygga näthat med kampanjen No hate speech movement. De vill stärka, utbilda och ge verktyg för att hantera och motverka näthat och vänder sig till unga, lärare och föräldrar. Intellecta Corporate fick i uppdrag av Statens medieråd att ta fram målgruppsanpassade aktiviteter knutna till kampanjen i samband med Youtube-mässan Tubecom Tour 2016. Ett av dessa uppdrag var att skapa en digital frågesport – Föräldraquizet!

Det här var ett förhållandevis litet projekt mot vad vi brukar göra, och temat i sig gav oss möjligheten att ta ut svängarna lite. Quizet är byggt utifrån ett plugin som jag kunde bygga vidare på. Jag har lagt till funktionalitet som saknades, tex för delning och att det ska finnas en förklaring till varje fråga.

nohate6

Det var första gången jag gjorde ett quiz, men arbetsgången för mig är i stort sett den samma oavsett vad som ska implementeras. Jag brukar börja med att få all funktionalitet på plats för att sedan lägga formen på det. Vår formgivare har hjälpt till att hålla den skojiga tonen genom quizet, och frågorna i sig är skapade av projektledaren Julia. Frågorna är sedan kvalitetsgranskade av vår VDs tonåring. Frågorna berör olika personer och begrepp inom barnens nätvärld. Efter varje fråga får den som quizar även lite bakgrundsinformation och ett tillfälle att lära sig något. När man svarat på alla frågor får man veta hur bra man klarat sig, i form av en emoji.

Jag tycker att det är ett roligt koncept för att ändå handla om ett viktigt ämne. Som förälder tycker jag det är viktigt att hänga med i barnens värld, vad de gör och tycker om. Den här kampanjen är viktig för att lyfta frågan om näthatet, och vet vi föräldrar inte så mycket om vad våra barn gör på nätet kan man få en snabbkurs genom att göra föräldraquizet.

Det var ett projekt som var kul att göra från början till slut och resultatet blev bra! Jag skulle gärna arbeta vidare med denna produkt och lägga till fler funktionaliteter, och jag hoppas på att få skapa fler quiz för andra frågor som behöver lyftas. Jag tror att den lättsamma klangen är ett bra sätt att väcka tankar och frågor hos många. Och alla gillar ju att tävla…

(Själv var jag awesome och alltså – ingen noob).

Quiza själv här och läs mer om projektet.