När man som jag arbetar på en kommunikationsbyrå, jobbar man ofta med bilder, även om jag själv mycket, mycket sällan står bakom kameran själv. Jag beställer bilder, väljer bilder, pratar bilder och planerar bilder.

Och japp.

Självklart har jag ”PK-glasögonen” längst ut på nästippen och försöker minsann ”tänka utanför boxen” och ”utmanar stereotyperna” och ”hittar de goda exemplen”. Jag är påläst, och hänger med.

Men ibland behöver man lite påfyllning. Någon som finslipar verktygen i lådan. Någon som skänker lite eftertanke. Vi kontaktade Tomas Gunnarsson, som bloggar och föreläser under namnet Genusfotografen. Som journalist, fotograf och med en kandidatexamen i genusvetenskap i bagaget har han bland annat tagit fram en bildpolicy för Gävle kommun. Det som var tänkt skulle bli ett mer vanligt kommunalt dokument mynnade ut i en handbok på 60 sidor. Den är full med tankar och tips kring hur du kan välja bild för att skildra det samhälle du lever i.

IMG_1149

Som Tomas säger:

– Vi rättar dagligen oss själva och varandra efter osynliga regler och förväntningar om vad som är kvinnligt och manligt. På så sätt är vi själva med och återskapar och stabiliserar de bilderna.

Om och om igen.

Fast verkligheten kanske ser helt annorlunda ut.

Under en timme visade Tomas olika exempel från redaktionella uppdrag och reklambilder. Som fotograf och bildbeställare har du en massa olika saker som du kan välja att förhålla dig till. Du väljer pose och miljö, blick och kroppsspråk. Du gör val.

Och så gav Tomas oss några konkreta tips (till oss som kanske tror att vi redan är så duktiga):

  • Prova att göra tvärtom – vad händer med bilden om du byter plats på mannen och kvinnan i en bild? Skildras en kvinnlig vd annorlunda än en manlig vd?
  • Räkna huvuden – hur många män och hur många kvinnor har du i ditt flöde?
  • Hur många äldre och hur många unga? Hur många har ett utomeuropeiskt utseende?
  • Hur skildras kärlek och relationer?
  • När du har räknat kan du börja göra annorlunda. Du kan lyfta in grupper som du kanske har missat i din kommunikation.

Och sedan då??

– Sedan kan du börja inkludera utan att markera, tycker Tomas Gunnarsson.

Låt bilderna tala för sig själv. Låt ett homosexuellt par bildsätta texten om äktenskap. Låt en tjej med ett funktionshinder göra reklam för sportlovets aktiviteter. Tänk ett varv till och gör din läxa.

För kom ihåg.

Bilder har makt. Bilder visar vad som är möjligt. Du kan inte bli eller vara det som du aldrig får se att det finns.

Tack Tomas för att du kom förbi!

www.genusfotografen.se