Enligt den senaste mätningen i Orvesto Näringsliv når Fastighetstidningen ut till 28 000 läsare. Det innebär en ökning med 17 procent från föregående år.

Fastighetstidningen kan uppvisa en fortsatt tvåsiffrig procentuell ökning. I förra årets mätning i Orvesto Näringsliv tog räckvidden ett skutt från 18 000 till 24 000 läsare per nummer. I årets mätning tillkommer ytterligare 4000 läsare per nummer, med andra ord en ökning på hela 17 procent och Fastighetstidningen år därmed ut till 28 000 läsare per nummer.

– Förra årets siffror rymde en viss osäkerhet i och med att uppgången eventuellt kunde förklaras med att Orvesto för första gången inkluderat även läsande av e-tidningar. Därför är det glädjande att årets fortsatta uppgång bekräftar vad vi trodde då. Alltså att vi efter omgörningen lyckats göra tidningen mer intressant och relevant för att nå läsare i den breda samhällsbyggnadssektorn, säger Erik Hörnkvist, redaktionschef på Fastighetstidningen.

Det var 2015 som Fastighetstidningen genomgick en större omgörning och tog därmed ett bredare grepp om samhällsbyggnadssektorn.

– Vi är naturligtvis glada över att antalet läsare av Fastighetstidningen fortsätter att öka. Det är ett tydligt bevis för att Fastighetstidningen som fristående branschtidning kunnat bidra till att göra samhällsbyggnadsfrågor relevanta och intressanta för en bred läsarkrets av fastighetsägare, politiker och opinionsbildare, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Om Fastighetstidningen

Fastighetstidningen, som funnits sedan 1910, är en tidning om fastighetsbranschen från Fastighetsägarna. Tidningen skriver om branschspecifika frågor som fastighetsekonomi, marknad, förvaltning, miljöfrågor och politiska beslut som berör bygg- och fastighetsföretagen. Men tidningen tar också upp ämnen som i en vidare bemärkelse har betydelse för fastighetsbranschens utveckling och del i samhällsbygget.

Om undersökningen

Orvesto Näringsliv mäter varje år den yrkesarbetande befolkningens mediekonsumtion. I årets undersökning, som genomfördes under perioden 13 mars – 2 juni 2017, har 13 710 personer deltagit. Dessa representerar en population av ca 4,6 miljoner människor i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr. Nytt för 2017 är att respondenterna fick välja att svara på undersökningen postalt eller digitalt.