Hur kan jag prata med mitt barn om näthat? Hur kan källkritik läras ut i skolan? Och vad gör egentligen unga på nätet?

Statens medieråd tar fram kunskap, material och utbildningar om medie- och informationskunnighet. I en nyligen avslutad upphandling tecknar Intellecta Corporate avtal med Statens medieråd kring kommunikationstjänster.

– Vi  har en spännande och intensiv tid framför oss. Kampanjen No hate speech movement går in i en ny fas där vi bland annat kommer att synas tillsammans med Youtubers, vi ska uppdatera våra digitala utbildning i medie- och informationskunnighet, vår uppskattade podd kommer ut i nya avsnitt och mycket annat, säger Helena Dal, verksamhetsansvarig för information och vägledning på Statens medieråd.

Statens medieråd bildades 2011 och verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan, följa medieutvecklingen när det gäller barn och unga, samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation.

– Statens medieråd arbetar med frågor som är oerhört angelägna, som berör oss alla och som blir viktigare för varje dag. Våra barn och unga tillbringar allt mer tid framför skärmar. Deras förmåga att genomskåda propaganda eller för den delen att identifiera reklam, är nödvändig livskunskaper för att kunna fungera väl i det moderna, digitala samhället, säger Hampus Brynolf, vice VD på Intellecta Corporate.

– Vi kan offentlig verksamhet, vi förstår frågorna Statens medieråd arbetar med och vi brinner för att få vara med och göra framtidens unga lite mer initierade. Därför är Statens medieråd en extra rolig kund att få arbeta med, fortsätter Hampus Brynolf.

Intellecta Corporate kommer att stötta Statens medieråd med alla deras kommunikativa behov. Avtalet trädde i kraft den i augusti och värdet för hela upphandlingen är uppskattat till 1 000 000 SEK/år i maximalt fyra år.