Hur når man ut med råd om bra matvanor utan att peka med pekfingret? Under 2015 uppdaterades de nya kostråden och Livsmedelsverket ville på ett kul och avslappnat sätt visa att alla kan äta hälsosammare på sina egna vis.

Med inspiration och humor vill Livsmedelsverket sprida sin kunskap om hur var och en kan äta hälsosammare och att det inte behöver vara så komplicerat. Med hjälp av rörlig bild ville de testa ett nytt grepp som Intellecta Corporate fick vara med och ta fram. Det resulterade i ett filmkoncept som bestod av fyra kortfilmer med ett nytt tilltal, särskilt riktat mot unga vuxna i åldern 20-35 år. Vi skrev manus till filmerna som spelades in av vårt systerbolag Unreel och släpptes under våren 2016.

En utmaning som identifierades tidigt i projektet var att kost och matvanor är ett känsligt ämne att informera om, därför var det väldigt viktigt att informationen inte blev för ”pekpinnig”. Vår målgruppsanalys kom fram till att stora delar av målgruppen redan har god kännedom om vad de ska äta för att må bra. Därför fokuserar filmerna mer på hur man kan äta hälsosammare än varför, och att det finns flera enkla sätt att förändra sina matvanor på. Samtidigt skulle filmerna också spegla Livsmedelsverket som en modern och inspirerande myndighet.

Tonaliteten skulle ha en mer varm approach med inslag av humor och igenkänning. Filmerna tar alltid plats i ett kök där två personer med olika syn på matlagning ska laga en måltid. Idéerna till filmerna utgick från food hack-trenden som består av korta videor där människor visar sina smarta knep för att laga mat på ett enkelt sätt.

Intellecta Corporate spred filmerna med hjälp av sponsrade inlägg på Youtube, Facebook och Instagram. På Facebook fick filmerna många delningar och kommentarer i målgruppen och Livsmedelsverket blev en av de första myndigheterna med en informationsfilm på Instagram.

Bakgrund

Intellecta Corporate har jobbat med Livsmedelsverket sedan 2014.  Vi har gjort flera olika projekt, allt ifrån broschyrer och film till varumärkesstrategier. Vi levererar strategiska kommunikationstjänster och reklambyråtjänster.

För mer information kontakta: